Het is de plaag van elke manager: een rode KPI. Je dacht nog wel dat je zo lekker bezig was, maar helaas laat de data toch echt anders zien. Omdat dit natuurlijk niet aan jou ligt is het zaak om hier snel een oplossing voor te vinden, het liefst voordat je meerdere hier lucht van krijgt. Maar hoe kom je nou het beste van je rode KPI’tjes af? Ik verklap hier de meest gebruikelijke trucjes voor je. Bedank me later maar!
Methode 1 – huur een consultant in
De makkelijkste manier is waarschijnlijk nog wel om een blik consultants in te huren en ze de opdracht te geven je hele KPI-structuur te het herzien. Dit heeft namelijk meerdere voordelen. In de eerste plaats laat je hiermee zien je KPI’s serieus te nemen, zonder eraan te hoeven voldoen. Daarnaast kan je als opdrachtgever altijd wazig genoeg blijven zodat de boel nooit concreet genoeg wordt om meetbaar te worden. En als het er dan toch ooit per ongeluk op lijkt dat het af gaat komen, laat je gewoon de opdracht aflopen en huur je een nieuwe consultant in om het allemaal opnieuw te doen. Zo zaai je continu genoeg verwarring om nooit een rode KPI op je naam te krijgen. Handig toch?
Methode 2 – Voorkom meetbare KPI’s
Als je je KPI’s zo uitkiest dat ze alleen maar uit toelichting bestaan, voorkom je dat er ooit een meting in jouw nadeel uitvalt. Je kunt altijd in het textveld naar anderen wijzen en je verschuilen achter een hoop mooie intenties en rooskleurige vooruitzichten. Ook kan je ervoor zorgen dat je data dermate vervuild is dat het simpelweg niet mogelijk is om je prestaties aan te tonen. Dat is een truc waar de meeste managers altijd gemakkelijk mee wegkomen.
Methode 3 – Kies andere kleurtjes uit
In plaats van rode cijfers, is het natuurlijk veel makkelijker te verkopen als je cijfers in het blauw staan. Of lichtgrijs. Of magenta. Door gewoon de huisstijl van je organisatie en rapportages te herzien hoef je nooit meer tegen een rood uitroepteken aan te kijken. In plaats daarvan zie jij liever een mint-gele informatiebubbelpopup. Ziet er ook nog eens flashy digital uit, vet handig!
Methode 4 – Verlaag je norm
Zeker als je KPI-structuur altijd al een zootje was, zal het niemand opvallen als jij in plaats van 95% opeens 90% probeert te halen. Het is de kunst om je norm altijd net een paar punten onder je prestatie te duwen. Heb je geen idee hoe je het doet? Kijk dan naar methode 1 en huur een consultant in. Die vertel je dan hoe je het doet en zo heb je plotseling al je normen gehaald. Kicken!
Methode 5 – Geef iemand anders de schuld
Als (een combinatie van) alle bovenstaande punten niet werkt kan je altijd nog iemand anders de schuld geven. Zet de KPI op naam van iemand anders of schuif de oorsprong van de rode cijfers in de schoenen van iemand anders. Zo zijn jouw rode cijfers ineens de rode cijfers van iemand anders, en tegen de tijd dat de ophef en onduidelijkheid hier eindelijk een beetje is gaan liggen zijn er altijd wel weer ergens anders rode cijfers en brandjes opgedoken. Zo kom jij altijd met een sisser vrij. Het is niet helemaal eerlijk, maar ervaren managers zweren bij deze tactiek.
BONUS Methode – doe beter je best!
Oké, deze laatste is misschien een beetje vergezocht, maar heb je ooit overwogen om gewoon wat beter je best te gaan doen? Kijk gewoon eens niet naar jezelf en je eigen positie, maar kijk eens om je heen en wat het beste zou zijn voor je organisatie. Ga daar gewoon je best voor doen en dan volgen die groene cijfers vanzelf.
Serieus. Zo moeilijk hoeft het allemaal echt niet te zijn hoor… Je weet toch wat je met je toko wilt bereiken?
Toch?