LIVEBLOG: De Big Data Expo voor nerds en verkopers

Het is weer zover: een liveblog staat aan! Na eerder al vrijdag de dertiende, mijn 35e verjaardag en de eerste schooldag van mijn zoontje in een liveblog te vangen, is het nu de beurt aan de Big Data Expo in de jaarbeurs in Utrecht. Voornaamste reden hiervoor is dat mijn hooggeëerde collega’s hebben besloten om deze expo aan hun analytische neusjes voorbij te laten gaan, en ik ze toch een beetje op de hoogte wil houden van wat ze allemaal missen vandaag. Dus hierbij, without further gedoe: geniet van het enige echte Big Data Expo liveblog van Wateengast.nl!

8:14 uur: LIVEBLOG GEOPEND
Vuurwerk gaat af en confetti daalt neer. De sfeer zit er nu al lekker in! Op naar Utrecht.

8:41 uur: maar niet voordat ik me weer eens ouderwets in de spits op het spoor meng. Wat heb ik dit niet gemist zeg sinds ik tegenwoordig lekker met de bus naar mijn werk op Schiphol ga. Ik was bijna vergeten hoe intiem het was om tegen wildvreemde zakenmannetjes aan te schuren omdat je nergens meer een zitplaatsje kan bemachtigen. Had ik vanmorgen toch maar even de tijd genomen om deze tips voor de stoelendans door te nemen zeg, dan zat ik er een stuk lekkerder bij in dit losgeslagen gele filiaal van de hel op wieltjes.

8:56 uur: ik rij bijna Utrecht in, dus laat ik snel nog even samenvatten waar ik eigenlijk precies heen ga. De Big Data Expo is een tweedaags evenement dat elk jaar in de Jaarbeurs van Utrecht wordt gehouden. Daar komen heel veel marketingmensen bijeen om allemaal datagerelateerde oplossingen te slijten. Tussen deze marketing door worden er ook allemaal korte lezingen gehouden waarin bedrijven hun succesverhalen op het gebied van data met je delen. En dat kan heel leuk zijn. Inhoudelijk raak je natuurlijk alleen maar het topje van de ijsberg, maar het is wel heel leuk om elk jaar de rode draad in dit vakgebied te proeven. Waar lopen alle toko’s tegenaan, waar worstelen ze mee, en wat zijn de nieuwe buzzwords van het jaar. Dat alleen al maakt dat ik hier elk jaar probeer om er ten minste één dag bij te zijn. En wie weet, zo nu en dan zit er ook nog eens een hele goede presentatie bij die je lange tijd bijblijft. Ik heb er in elk geval weer zin in!

9:04 uur: In de stationshal van Utrecht vergaap ik me weer eens heerlijk aan het publiek dat hier haastig rondscharrelt. Het is een bonte mix van zakenlullo’s, arrogante freelancers, katerige studenten en ander overwegend ongelukkig volk. Ergens begint de socioloog in mij zich te ontwaken hoor. Dus hier is die samenleving waar je zo veel over hoort in het nieuws!

9:15 uur: als je van haastige stress houdt moet je trouwens écht een keer naar het station van Utrecht. Je struikelt hier letterlijk over de haastige spoed, en als ik uit ervaring spreek is dat inderdaad zelden goed. Of om met de woorden van Jack Poels te spreken: “Langzaam is het beste” (Rowwen Hèze 1992).

9:16 uur: helaas moet ik voortaan minder compleet door het leven. De NS haalde zojuist bij het uitchecken namelijk zonder waarschuwing een rib uit mijn lijf door zowaar €11,40 af te schrijven voor dat kleine rotstukje tussen Utrecht en Haarlem. Kennelijk is het heel duur om een gouden bovenleiding en wielen van diamant te onderhouden.

9:20 uur: tussendoor moet ik ook nog even braken bij dit zwoele gedicht dar hier de stationshal ontsiert. Het hele leven is een tunnel van slaap als je kleine kinderen hebt joh.

9:25 uur: nou daar zijn we hoor! In mijn jeugdige enthousiasme ben ik veel te vroeg, maar dat geeft me mooi de mogelijkheid om toch nog wat mailtjes te sturen en dit liveblog bij te werken. Nog even en de deuren gaan open! Als ik een slaapzakje had was ik er voor het hek in gaan liggen.

10:05 uur: OEI! Ik zie zojuist dat er werkelijk ook weer een 50 plus beurs aan de gang is in de jaarbeurs! Mijn god wat zou ik daar graag een keertje bij zijn zeg. Kan je je voorstellen wat een ongelofelijke oceaan aan inspiratie voor deze website daar voor het oprapen moet liggen zeg? Om nog maar te zwijgen van mijn innerlijke socioloog die de longen uit zijn lijf aan het schreeuwen is om mij over te halen voor een bezoekje. Zal ik dan toch… ? Maar nee, mijn innerlijke nerd wint het vandaag van mijn innerlijke socioloog. Voorwaartsch naar de data expo!

10:20 uur: En we zijn binnen hoor! Stiekem kan ik mijn glimlach moeilijk onderdrukken. De zenuwen stralen van de opgetogen salesmensen af zeg! Ik kan me gelijk weer herinneren hoe het voelde om hier als losgeslagen wild rondte banjeren. Iedereen wil je data verkopen. Daar gaan we weer: vooral proberen zo min mogelijk oogcontact te maken. Prachtige sport. En dan sta je opeens in de rij voor de eerste show: PON (bekend van Volkswagen, Porsche, Audi, etc.) Wat doen zij met data science? Eerst mijn ticket laten scannen voor een mooi spamabonnement en dan gaan we het horen.

11:00 uur, PON holding: data is olie, analytics de verbrandingsmotor. Het barst hier van de clichés, en dus is het verhaal des te herkenbaarder. Hoe krijg je als data science lab nou toch die vervelend ouderwetse business mee? Ook hier zie je een data science team dat met horten en stoten gegroeid is naar 13 man en druk probeert een plek te vinden tussen alle “Ponderdelen” (pon intended). Hier weinig nieuws onder de zon, en mijn eerste indruk is dan ook dat het vakgebied niet veel veranderd is dit jaar. Afhankelijk van de branche hoor je weer wat specifieke termen. Hier ging het natuurlijk ook weer over profit, loss, revenue,  targets, interne consultancy, noem maar op. Maar ook hier kwam weer de cliché uitsmijter: falen is goed! Die zin hoor ik elke week wel ergens voorbij komen tegenwoordig. Ik geloof dat we het buzzwoord nu alweer te pakken hebben hoor.

11:15 uur – RTL: “it is a volle bak”, maar dan wel een zenuwachtig rommelige binnenkome. Doordat iedereen hier tegenwoordig een koptelefoon op moet om iets te kunnen horen is het hier telkens een soort van stumperige silent disco en dat werkt initieel voor geen meter. Maar goed: RTL. Het verhaal ken ik inmiddels wel een beetje: ze doen meer dan TV alleen en moeten met hun tijd mee, zeker tegenwoordig. Op zich is hun speelveld best boeiend hoor, maar de voornaamste reden dat ik hier zit is dat ze met Snowflake zijn gaan werken om hun architectuur te kunnen beheren. Omdat ik daar straks mogelijk ook mee ga werken op Schiphol was ik best benieuwd naar dit product, maar helaas werd de presentatie hier overgenomen door een mannetje van het bedrijf Snowflake zelf. Dit was een soort Trump-Amerikaan die alleen maar in extremen kon praten, waardoor het bijna meer mogelijk was om een onderscheid te maken tussen boodschap en overdreven awesomeheid. Al met al ben ik hier niet veel wijzer geworden dus. Het had iets te maken met een super awesome big giant virtual warehouses en een firehose die je in je blob kunt hangen. Maar wat dat in godsnaam betekent? RTL mag het weten..

12:10 uur IKEA. Dan door naar de volgende! Mijn vriendin had het liefst gezien dat ik bij IKEA zou werken, maar momenteel is dat (nog) niet zover. Wie weet, maar ik moet eerst nog even om. Op de een of andere manier heeft zij een liefde voor die zaak die ik maar moeilijk kan bevatten. Maar zou dat misschien veranderen als ik hun data-verhaal eenmaal heb gehoord? We gaan het zien! Lange rijen beloven in elk geval een woest enthousiast publiek.

12:45 uur: Dat was hem dan: het verhaal van de IKEA. Ook hier weer best een leuk bedrijf, maar op analytics gebied rommelen ze wat voort in het rechter rijtje. De IKEA is natuurlijk een oer-authentiek gezellige familietoko met absurd veel sales, markets, franchises en medewerkers. Hoe maak je daar BI voor? Nou simpel: door 176.000(!!) QlikSense licenties te kopen. Om in het Zweeds te blijven: Södeknëttërs wat een knæken!

Daarna ging een schattige Zweed ons allemaal plaatjes van hun zogenaamde Retail Performance Dashboard laten zien waar je verschillende winkels kon vergelijken. Hij vond het prachtig, en hij ging vooral helemaal hard op de embedded tutorial video’s die ze erin hadden gestopt. En dat was misschien een beetje veel van het goede. Op zich leuk hoor, maar dit is toch niet het moment om een tutorialvideo over hoe je een bookmark aanmaakt te laten zien? Hij deed het hoor, onze schaamteloze vriend uit de IKEA. En ja, hij eindigde zijn speech met de legendarische woorden “yes ofcourse, Excel is still very much present”, dus ja, dan weet je het wel.. ze kunnen beter Zweedse balletjes blijven draaien.

13:10 uur: en nu zit ik even pauze te houden tussen boeiende blend van 50-plusbeursgangers en data-saleslui. Ik kijk mijn ogen uit! Over het algemeen is mijn indruk van de presentaties nog niet bijzonder hoog. Leuke verhalen hoor, maar ik zie nog weinig veranderingen met een jaar of wat geleden. Wat ik daarentegen wel een hele positieve ontwikkeling vindt, is het feit dat er toch weer 5 tot 10 procent meer vrouwen aanwezig zijn dan vorig jaar! Zo zie je toch beetje bij beetje dat dit prachtige vakgebied toch demografisch gezien een stuk gelijker verdeeld wordt. Dat is toch veel gezelliger dan alleen tussen de vatsig zwetende IT-mompelaars te blijven plakken? Ik zeg door naar de 50-50 met deze ontwikkeling!

Nu door, op naar een verhaal van ING. En eens kijken of ik die Oele nog ergens op de beursvloer kan vinden.. Tot op heden nog geen bekenden gezien hier!

13:10 uur: Matig: ik was te laat voor een koptelefoon bij de ING dus nu zit ik bij ICO, een of andere Belgische car operator (als ik het goed begrijp is dat een soort visafslag maar dan voor auto’s). Met enorm veel data (dat enorm moest wel even benadrukt worden). Vervolgens een hoop gemompel en gewacht, en dan plotseling een blauw scherm op de pc.. zonder geluid. Mijn god. Nee, de verhalen zijn echt niet altijd even goed hoor. Ik moest hier eigenlijk de hele tijd denken aan Theo Maassen en zijn geniale Mengvoeders United:

Dat kan beter, dus snel door naar de volgende.

14:00 uur – Data Science Lab – Nadat ik er bij de vorige presentatie dus heel respectvol eerder tussenuit geknepen ben, heb ik mijn fijne collega Martijn van Data Science Lab opgezocht. Hij staat als promotiebabe bij de stand van zijn bedrijf een superlollig AI scriptje te draaien. Ze hebben daar een foto gemaakt en die staat nu in de wachtrij om via een algoritme in een beroemdheid te veranderen. Zal je natuurlijk net zien dat dat Theo Maassen van Mengvoeders United gaat worden… Terwijl ik op de resultaten wacht ga ik even naar een presentatie van hun werk voor Waterbed kijken. Iets met AI in rioolwaterzuivering. Vette sjit man!

14:20 – Waternet Dit was een presentatie van Data Science Lab over een casus bij Waternet over het optimaliseren van een rioolwaterzuiveringsinstallatie. Op zich een hele mooie puzzel, maar ik vond hem wel een beetje moeilijk te volgen als leek in het publiek. Het ging over “een mooie bias initiative met allemaal random arbitrary constraints, zodat je je loss functies natuurlijk moet tunen om toch je Adam optimizer te kunnen gebruiken met een redelijk standaardwaarde voor de error rate”. Of zoiets. Je begrijpt dan natuurlijk wel dat ik daar ook met mijn mond open naar zat te luisteren. Als ik ze mag geloven was het allemaal best acceptabel dus dat vind ik dan maar heel knap van ze. Toppers!

14:45 En dan snel in de rij staan voor de leukste: Schiphol! Althans, als ik erin kom. Ik ben 25 minuten te vroeg en ik sta nu al in de rij tot om de hoek. Ongelofelijk, maar wel ontzettend gaaf om te zien dat iedereen zo geïnteresseerd is in mijn werkgever. Wat een geluksvogel ben ik dan toch weer zeg. Des te meer als ik straks op tijd binnen kan zijn om de presentatie te zien!

15:07 gelukt! En dit is stiekem echt wel heel vet hoor. Door deze enorme drukte zijn ze van die koptelefoons afgestapt zodat mensen met rijen dik naar het verhaal kunnen gaan luisteren van “mijn” Schiphol. Daar kan een nerd best trots van worden.

15:48 uur Goed, los van mijn geheel partijdige bias, was dit verhaal tot nu toe echt nog wel de gaafste tot op heden. Wat een fantastisch boeiend werkveld is zo’n luchthaven toch eigenlijk zeg! Passagiersstromen, security, planning, airlines, noem maar op. Het is misschien wel mijn key take away voor als ik morgen weer inlog op Schiphol: niet vergeten om te genieten! Want ik bof toch eigenlijk wel met zo’n gave baan hoor. Tuurlijk, ook bij ons is er van alles op (IT) aan te merken, maar over het algemeen mag dat de pret toch echt niet drukken hoor. En onze vrienden van het centrale data science team wisten die boodschap heel mooi over te brengen. Knap gedaan jongens!

15:56 uur Mooie bijkomstigheid: ik kon een beetje “backstage” blijven hangen waardoor ik niet in de rij hoefde te staan voor de volgende en laatste sessie: Albert Heijn. Ook nog eens met een onwijs boeiend onderwerp (de weg naar een gecentraliseerde data science organisatie). Die uitsmijter pak ik nog even mee!

16:05 uur Albert Heijn – Weer een heel erg boeiend en herkenbaar verhaal. Waar Schiphol natuurlijk stikt van de prachtige logistieke usecases, heeft Albert Heijn dat natuurlijk vooral met alles dat bij retail komt kijken. Daar gingen ze verder niet zo heel diep op in (behalve wat over de optimalisatie van beschikbaarheid van producten), maar er is voldoende gaafs te doen om in de gaten te blijven houden. En dat heb ik het nog niet eens over die gave winkel waar je niet hoeft af te rekenen, de prijskaartjes van E-ink en een robot om lege vakken te gaan herkennen.

Dit verhaal was vooral boeiend omdat ze ook hier weer lopen te worstelen met de positionering van een data science team in een oude, bestaande organisatie. Ze zijn in korte tijd van centraal naar decentraal naar centraal en terug gegaan (of andersom), en dat alles met heel herkenbare problemen en afwegingen. Misschien is het toch wel de moeite waard om namens Schiphol eens wat vaker het contact op te zoeken met deze organisaties om te leren van elkaars lessen en ervaringen. Als toehoorder op een expo is het in elk geval al boeiend genoeg om meer van te willen weten!

17:00 uur En dat was hem dan! Na de laatste presentatie ben ik gelukkig wel nog wat bekenden tegengekomen. Zo was daar ook nog Koen, nog een oud collega van het mooie Data Science Lab. En ook leuk, ik kwam een dame tegen die data science lead is bij Tibco en waar ik een paar jaar geleden op de Gartner Data & Analytics Summit in Londen mee heb staan kletsen. Nu merk ik dat ik de boel een paar jaar later toch wel wat beter ben gaan begrijpen hoor. Het is een prachtig vakgebied, waar je vooral op creatief-intellectueel gebied je hart op kunt halen als je daar ook maar eventjes de zin in hebt.

Dan de conclusie: hoe was de Big Data Expo van 2019?

Sja, als ik eerlijk ben was het niet veel anders dan andere jaren. De grootste hype is inmiddels wel alweer een tijdje  van big data af natuurlijk en dat betekent dat ‘het’ zichzelf nu moet gaan bewijzen. En dat blijft een lastig verhaal. Voor nu lijkt de moeilijkste puzzel nog wel te zijn waar je dit potentieel onwijs waardevolle puzzelstukje precies neer gaat leggen in de organisatie. En dat antwoord krijg je natuurlijk niet op zo’n expo. En hier hoor je ook niet hoe je precies data science moet bedrijven en welke gave dingen je precies kan doen. Wat je hier meekrijgt is vooral een glimp van je vakgebied. Waar zijn andere bekende organisaties nu mee bezig en welke sfeer kan je opmaken uit hun presentaties?

Want eerlijk is eerlijk, het blijft natuurlijk ook leuk om te fantaseren hoe het zou zijn om ooit bij een andere bekende organisatie aan de bak te gaan. Tegen mijn huidige werkgever kan ik wat dat betreft wel gelukkig zeggen dat ze voorlopig in elk geval nog niet van me af zijn hoor, want Schiphol scoorde op dat gebied vandaag gewoon weer veruit het beste, met de Appie potentieel als een hele leuke runner-up. Maar voor nu kan ik iedereen aanraden om ook eens bij de vacatures van Schiphol rond te gaan snuffelen. Als je dan maar niet vergeet om tegen HR te zeggen dat je via mij bent binnengekomen voor de aanbrengbonus. Anders komt die Tesla nooit!

17:50 uur – in de trein huiswaartsch wordt dit liveblog voor dit jaar moe en voldaan gesloten. Het was me weer een eer en genoegen. Fijne avond allemaal! 42!

— LIVEBLOG GESLOTEN —

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *