De lokale keurslager heeft het zwaar. Steeds vaker moet hij een kansloze strijd aangaan met supermarkten die hun lage prijzen vrijwel niet te kloppen zijn. De buurtslager moet daardoor creatief te werk gaan, en dat gaat niet altijd goed.
Zo ook in Haarlem, waar een avontuurlijk ludieke keurslager een bordje op straat gezet had met de woorden “Mag het een onsje meerkoet zijn?” De ongelukkige meerkoet op de afbeelding moest als lijdend voorwerp dienen om nieuwe klanten naar binnen te lokken. Daar was niet iedereen van gediend.
Dat deze actie niet in goede aarde viel, bleek wel uit het grote aantal meerkoetfans dat nog diezelfde middag vleeskritische leuzen naar de slagerij scandeerde. Als reactie hierop verwijderde hij zijn reclamestunt maar weer. “Kennelijk mag het geen een onsje meerkoet zijn”, aldus de beste man. Hij gaat nu weer terug naar de tekentafel.
“Opgeruimd staat netjes”, aldus een woedende menigte die liever anoniem wenst te blijven.