Verslavingen kunnen heel hardnekkig zijn. Kijk alleen maar eens hoe lastig het is om bijvoorbeeld te stoppen met roken of om simpelweg een jaar geen alcohol meer te drinken. Een verslaving triggert namelijk een systeem van beloning en bevrediging waardoor je telkens op zoek blijft gaan naar meer. De makers van computerspelletjes beseffen dit als geen ander en proberen deze mechanismen naadloos in hun producten te stoppen zodat je als speler telkens maar weer terug blijft komen. Eén van de spellen die hier extreem goed in slaagt is Steamworld Dig 2 op de Switch. Ook ik ben daar de afgelopen dagen aan gezwicht, dus vandaar ook weer deze korte review. Is het wat?
Om te beginnen: wat is Steamworld Dig 2?
Dit is een spelletje waarin je met een robot een mijn induikt om zooi omhoog te halen. Die zooi verkoop je dan weer aan een andere robot, waardoor je knaken hebt om jezelf te upgraden. Na die upgrades duik je weer de mijn in om nog diepere zooi op te halen. En die zooi verkoop je dan weer. En upgrade. Enzovoort.
Met dit spelletje zit je in een soort loop vast waar het simpelweg heel prettig vertoeven is. Om de haverklap word je beloond en heb je het gevoel dat je iets beter bent geworden. En dat nodigt heel erg uit om door te blijven spelen. Dat, samen met de mooie setting en het gemoedelijke sfeertje. Het feit dat het verhaal niet zoveel voorstelt maakt dan helemaal niet uit. Als je maar lol hebt toch? En dat had ik zeker, zolang het duurde.
Want net als je er echt lekker inzit is het opeens alweer voorbij. Voor mij kwam die aftiteling na een uurtje of 10 echt wel iets te vroeg. Helaas valt er daarna ook niet echt meer iets noemenswaardigs te beleven en dus schrijf je dan maar een review en laat je de boel achter je. Maar niet zonder er even deze welverdiende credits voor te geven!
Kwaliteit Het is natuurlijk geen Mario, Zelda, Civilization of Final Fantasy, maar voor een titel van deze orde is het wel van een hele goede kwaliteit. Ik geloof dat het door een teampje van 15 man in elkaar gezet is en dat zie je er niet aan af. Het is goed verzorgd en mooi gemaakt. Er mocht alleen wel wat extra content in.
Tijd die je eraan kwijt bent – Iets te weinig: een uur of 10
Tijd-kwaliteitverhouding – soms is het ook wel eens fijn om een spel uit te kunnen spelen zonder er tientallen uren aan te moeten verliezen. Dat maakt dat deze verhouding hier ook wel goed zit: een 6,7
Kan je het aanraden? – Op zich wel hoor, maar ik verwacht niet dat ik dat ooit actief zal gaan doen. Zo episch is het nou ook weer niet. Heerlijk tijdverdrijf, maar als je dit niet in je leven hebt mis je ook niet heel veel.
Wat me bij zal blijven na afloop – wat geniaal toch hoe computerspelletjes je met een goed toegepast beloningsmechanisme zo lang kunnen blijven motiveren (voor de geïnteresseerde nerds onder ons: check ook eens het Ocatalysis Gamification framework van Yu-Kai Chou, daarin worden deze mechanismen heel leuk uitgewerkt)
Hier te koop voor PS4, zelf gedownload op de Switch: