Schiphol is vol, heel vol. Nog even en de luchthaven loopt tegen de limiet van 500.000 vliegbewegingen aan. Doordat de vakantievluchten vooralsnog niet uit mogen wijken naar Lelystad Airport lijkt het erop dat Schiphol straks voor het eerst ‘nee’ moet gaan verkopen aan airlines als KLM en Emirates. Dat heeft gevolgen voor Schiphol, maar wat betekent het eigenlijk voor de directe omgeving?
Als vliegtuigen niet meer op Schiphol mogen landen zullen ze uit moeten wijken naar andere plekken. Hierdoor zou het straks dus zomaar kunnen gebeuren dat er straks een Boeing 747 op dat laatste vrije parkeerplekje voor de Albert Heijn staat. Of dat de gehele tweede verdieping van de parkeergarage in de binnenstad bezet is door een Airbus A380. Airlines zullen de hoge parkeerkosten doorverrekenen naar de passagiers waardoor de prijzen van vliegtickets flink zullen stijgen. De impact op de beperkte parkeerruimte in de regio Schiphol is niet gering, maar ook voor passagiers is dit lastig. Zij zullen dan met de taxi naar Schiphol Plaza moeten om alsnog hun koffer van de bagageband te kunnen halen.
Al met al zal de omgeving naar verwachting veel overlast ervaren van de toename in vliegtuigafhandelingen in hun achtertuin. We moeten het nog gaan meemaken, maar het zou best wel eens kunnen dat mensen hier zelfs nog meer over gaan zeuren dan nu over dat beetje geluidshinder.