
Hierbij even een enorme hulde aan mijn geliefde Mitsubishi Colt. Dit is mijn eerste auto en voelt een beetje als mijn eerste liefde op de weg. Ik heb nu bijna 5 jaar plezier van deze held en nog nooit heb ik even de tijd genomen om deze held welverdiend in het zonnetje te zetten. Tot vandaag. Want wat een briljante auto is dat zeg! Ik durf haast wel zo ver te gaan dat deze auto misschien wel de beste aanschaf uit mijn leven is geweest. En inderdaad, ik heb ook een vaatwasser, dus dat betekent wat als ik zoiets zeg!
Mijn eerste ontmoeting met Colt voelt als de dag van gisteren. Nu inmiddels bijna vijf jaar geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en toen moest ik opeens een auto uitkiezen uit alle auto’s die je maar kunt verzinnen (inclusief de aarslelijke Multipla, al hoefde ik daar niet zo lang over te twijfelen). Na een hoop wikken en wegen kwam ik uit op de Colt, vooral vanwege een advies van de ANWB: “Het is een hele betrouwbare Japanse auto die vanwege de relatief lage vraag als occasion goed in de markt ligt”. Of ze het zo letterlijk gezegd hadden weet ik niet meer, maar dat was in elk geval zo ongeveer de strekking. En daar was geen woord aan gelogen.
Mijn Colt was uit 2004, destijds al bijna tien jaar oud en met 145000 kilometers op de teller. Nu zitten er daar 30000 bij en is de auto een klein deukje rijker. Als beginnend bestuurder heb ik natuurlijk een keer een bochtje te krap genomen en dat blijf je gewoon best wel een tijdje zien. Zonde, maar dat was dan ook wel echt mijn schuld. De Colt zelf liet me nooit in de steek. Ook niet als ik vijftien kuub aan crap uit de IKEA mee moest zeulen. Het ergste is ooit een lege accu omdat ik dat vervloekte binnenlampje aan had laten staan, maar ook die was mijn schuld. En de zijspiegel heeft eraf gelegen, maar daarvoor vervloek ik de lokale dronken jeugd. Nooit de Colt, die laat je nooit in de steek.
Ook de binnenkant is prima: hij heeft alle gemak die je kunt wensen. Je moet er alleen zelf even een fatsoenlijke navigatieset bij kopen (sextant kan ook) en een Bluetooth-radio aan toevoegen, maar dan ben je ook helemaal klaar. Hij rijdt als een treintje, geeft gas als een malle en is simpelweg gewoon heel fijn om in te zijn. De enige nadelen: als je hem net aanzet knalt ie wat overdreven in de toeren en doordat ie wat hoog op de weg ligt durf ik niet supersnel door de bochten uit angst dat ie omvalt. Maar dat is het wel zo’n beetje.
Serieus, je kunt met deze auto zelfs met gemak een maand met een trechter in je motor rond blijven rijden zonder dat ie protesteert. Is er dan niets wat ie niet kan?
Jawel, maar gelukkig hebben we daar altijd nog een vaatwasser en een airfryer voor. Dat maakt een mens gelukkig.
Deze hulde wilde ik even met jullie delen. Want lieve Mitsubishi: je bent mijn held. Bedankt dat je er altijd voor me bent!
Ik hou van jou. Hopelijk blijf je nog lang aan mijn zijde.
Mee eens, hij is vrij lelijk maar zeer betrouwbaar. Motoren zijn onverwoestbaar. Het Japanse leger rIjdt Mitsubischi (Incl. Tanks) en dat zal niet voor niets zijn. Goedkoop 2de hands omdat auto niet gewild is. Lol! Enorm veel ruimte (achterbank volledig inklapbaar) en alles erop en eraan; airco, airbags rondom, lederen stuur en… trekhaak. Tijd heeft niet stil gestaan (had Volvo Amazon uit 1964). Aanzienlijk beter dan die kleine blik auto’s/mode auto’s zoals fiat 500 of mini cooper. Top auto met erg veel ruimte. Zeer blij met met mijn colt uit 2010 met nog geen 28.000 km op de teller. Zo goed als nieuw dus. Alleen nieuwe accu ingezet ZONDER stop en go, hetgeen ik niet fijn vindt en dus overbodig.